PIxabay
Kulturjournalistikken har vært i krise lenge
Men det meste av kulturstoffet som har blitt kuttet, trenger vi ikke å savne.
Det er få som leser og vil kjøpe kulturjournalistikk på nett, viser en analyse fra mediekonsernet Amedia i helgen. Klassekampen melder at også Aftenposten og BT erfarer at kulturstoff genererer lite interesse hos lesere.
Når mediehusene har måttet slanke avisene på grunn av færre annonsepenger, har det naturlig nok gått hardest utover de redaksjonene som genererer minst penger, altså kultur: Aftenposten har for eksempel kuttet seks journalister siden Sara Sørheim overtok som kulturredaktør for tre år siden.
Amedias undersøkelse bekrefter den gjengse oppfatningen om at kuttene har gjort kulturdekningen tynnere og dårligere.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her