Kamala Harris er nå «brat». Vil det hjelpe henne å vinne unge velgere?

Kamala Harris er nå en del av «brat girl summer», en TikTok-trend som raker inn millioner av seertall på sosiale medier. Mange mener dette kan øke Harris’ popularitet blant unge velgere.

Publisert

«Kamala IS brat», skrev den britiske popstjernen Charli XCX på den sosiale medieplattformen X tidligere denne uken. Innen fire timer hadde innlegget blitt sett av fire millioner mennesker, et tall som nå ligger på 52 millioner. Følgelig har Harris fått inngang i den massive TikTok-trenden «brat girl summer». Mange mener fenomenet kan øke hennes popularitet blant unge velgere, men en slik beregning er nok noe overdrevet. 

Bakgrunnen for innlegget er at Charli XCX utga et nytt album tidligere denne måneden, riktignok kalt «brat». Musikken og markedsføringen til albumet er grunnlaget for en ny massiv TikTok-trend: «Brat girl summer». Og albumomslaget i slimgrønn farge med ordet «brat» skrevet i arial font med lav oppløsning er blitt et varemerke assosiert med trenden.

«Brat girl summer» kommer etter trender som «Barbie girl summer» og «hot girl summer». Trendene handler om estetikk, livsstil, tenkemåte og væremåte som folk prøver å leve ut på sosiale medier. Charli XCX forklarer hva «brat girl summer» betyr: «Just the girl who is a little messy and maybe says dumb things sometimes, who feels herself but then also maybe has a breakdown but parties through it. It is honest, blunt, and a little bit volatile.»

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS