KULTUR

Hvorfor Kafka har lært meg å bli forbanna når noen vil likedele foreldrepermisjonen

Et forsøk på å utlede politikk av det komplett meningsløse.

Publisert Sist oppdatert

Når Nationaltheatret nå setter opp Prosessen av Franz Kafka, er det med en slags intertekstuell humor: Kathrine Thorborg Johansen, som spiller Gro i Makta, spiller her Josef K, som møter sin undergang i en forvirret kamp mot nettopp makta.

Prosessen er en av de underligste historiene jeg vet om. På overflaten er den en enkel variant av en slags dannelsesfortelling: Når Josef K en dag blir arrestert, er han fullstendig overbevist om sin egen uskyld. Så, i løpet av romanen, skjer det en utvikling, det må det gjøre, for til slutt er det som om han velger sin egen dom og henrettelse.

Så er det bare det, da, at bak overflaten skjuler det seg lag på lag uendelig. Man blir aldri ferdig med tolkningen, og det er som om dette er hovedpoenget. «Hver eneste setning sier: tolk meg. Men ingen av setningene tåler å bli tolket», mente visst filosofen Theodor W. Adorno.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS