Du er ikke kunden. Du er produktet som selskapet kan tjene mye på å selge videre i fremtiden, skriver Ragnhild Ulltveit-Moe. Illustrasjonsfoto: Pixabay.
Bakdørene til Facebook-infoen din
Facebook har sterke incentiver til ikke å gi uvedkommende adgang til den informasjonen de har om deg. Men det finnes bakdører inn, med en slapp portvokter: Deg selv.
Om lag 500 000 nordmenn har konto på Tinder. Når man logger seg inn, må man bruke Facebook- identiteten sin. Har du noen gang tenkt over hva du gir fra deg da?
Det bør du.
Tinders grunninnstilling er nemlig ikke bare at man deler noen utvalgte bilder, men også utdanningshistorikk, jobbdetaljer og vennenettverk.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her