Du er ikke kunden. Du er produktet som selskapet kan tjene mye på å selge videre i fremtiden, skriver Ragnhild Ulltveit-Moe. Illustrasjonsfoto: Pixabay.

Bakdørene til Facebook-infoen din

Facebook har sterke incentiver til ikke å gi uvedkommende adgang til den informasjonen de har om deg. Men det finnes bakdører inn, med en slapp portvokter: Deg selv.

Publisert

Om lag 500 000 nordmenn har konto på Tinder. Når man logger seg inn, må man bruke Facebook- identiteten sin. Har du noen gang tenkt over hva du gir fra deg da?

Det bør du.

Tinders grunninnstilling er nemlig ikke bare at man deler noen utvalgte bilder, men også utdanningshistorikk, jobbdetaljer og vennenettverk.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS