SPALTIST
Til forsvar for McJobs!
De fleste unge vil ikke ha McDonald’s-jobber. Men vi trenger veier inn i yrkeslivet som ikke krever mye formell kompetanse.
Jeg liker reklamene for
McDonald’s, som for tiden møter oss i gatebildet, på TV og andre steder. De spiller
bevisst på at syv av ti unge sier at de ikke vil jobbe hos dem, og forsøker
dermed å snu en negativ oppfatning til noe kult.
Undersøkelsen som Opinion
har tatt opp i aldersgruppen 18-27 år, blant de som er på utkikk etter heltids-
eller deltidsjobb, sier strengt tatt noe litt annet. Målgruppen blir presentert
en liste over mulige arbeidsgivere og spørsmålet er: «Hvilke av følgende er det minst aktuelt å søke jobb hos». Da
kommer McDonald’s nederst, med 73 prosent som rangerer selskapet blant dem som
er minst aktuelle.
Helt siden amerikanerne i
1986 oppfant begrepet McJobs for å betegne lavtlønnede jobber i serviceyrkene,
gjerne hurtigmat, har kjeden slitt med lav status. «Burgerflipper» er ikke
akkurat en hedersbetegnelse, og amerikansk populærkultur er full av skremsler
om at det er der du havner dersom du ikke skjerper deg. Samtidig: I alle disse
årene har McDonald’s gitt tusenvis av unge sin første yrkeserfaring og en
åpning inn i arbeidslivet.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her