FRA PAPIRUTGAVEN
Det forunderlige halvbrorskapet mellom MDG og arkitekturopprøret
I Oslo forbindes MDG med å rive ned det etablerte; arkitekturopprøret vil bevare det. Likevel er det et slags forunderlig, spenningsfullt slektskap mellom de to.
Foto: Filip Patock / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
«Skal høie bygninger stænge for sjøen her og […] la denne skjønne idyl forsvinde? Det skjønneste Oslo eier – Er det rigtigt hva gjøres og har arkitekterne og disse raadgivere sikkert blik [...] så vel – Men har atter Oslo som altid ødelagt sig selv ved sin arkitektur så vil et frygteli ansvar falde på dem, på raadgiverne».
Om disse ordene kommer fra en av ariktetekturopprørets tilbakeskuende, litt innbitte og kanskje ikke helt ortografisk kompetente nostalgikere? Overhodet ikke – ordene er ført i pennen av modernismens store sønn, Edvard Munch, i et brevutkast til kunsthistorikeren Jens Thiis. Konteksten er Rådhusplanen på 1930-tallet: Plutselig skulle et høyhus i murstein stenge ute fjordutsikten.
Historien syder dessverre over av grufull ironi: Nå er det ikke bare Rådhuset som stenger sjøen ute, også Munch-museet gjør det – i form av en apokalyptisk-kapitalistisk krysning mellom et autovern og en burgersjappe (logoen MUNCH krever i praksis en lesning à la «Munchies»).
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her