SPALTIST
Musikken lyktes i å gjennomføre et opprør mot modernismen. Slik kan det forhåpentligvis også gå med arkitekturopprøret, skriver Arild Pedersen.
Skjermdump: @aonorge / Instagram
Den arkitektoniske våren
Noen ettertanker så langt om det pågående arkitekturopprøret, og en optimistisk sammenligning med et musikkopprør.
Immanuel Kant, som trodde han kunne mene noe om det meste, selv om han ikke hadde greie på det (han skrev om Londons arkitektur, uten å ha besøkt byen, eller i det hele tatt uten å ha vært utenfor Königsberg), var svært negativ til musikk, men til gjengjeld aksepterende til billedkunst (så lenge den var sort-hvit, for farger kunne gjøre oss sanselig opphisset). Men han hadde et poeng: Det er en viktig, relevant forskjell mellom de to kunstformene, som han påpekte: Musikk kan invadere din private sone, for eksempel hvis din nabo spiller høyt på sitt piano (den gang) eller fangene i et nabofengsel synger salmer (i Kants tilfelle), eller ungdommers musikkanlegg (i dag). I de verste tilfeller slik at du må ringe til politiet for å få fred. Mens billedkunst normalt ikke vil forstyrre deg. Min nabo kan ha hva som helst hengende på veggen, men hvordan skulle det kunne invadere mitt privatliv?
Jo, billedkunst kan stilles ut i det offentlige rom, og provosere der. Slettemarks Vietnam-bilde utstilt på Eidsvolls plass ble utsatt for hærverk. Eller skulpturer plassert sentralt i byer, og angivelig avbilder gamle rasister. Men du kan fortsatt velge å overse dette. Og hvis du ikke liker merkelig videokunst eller installasjoner, er det bare å la være å gå inn i Astrup Fearnley.
Tiggende rom-musikerne, som sitter på gatehjørner og spiller trekkspill, kan du derimot ikke unnslippe, med mindre du stikker fingrene i ørene. Uansett varer plagen likevel ikke lenge, for snart er du kommet ut av hørevidde.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her