SPALTIST
Foto: Einar Aslaksen
Et forsvar for Munchmuseet
Munchmuseet er ikke vakkert, men er et passende hjem for bildene til Norges største maler. Verker som heller ikke bare er vakre, men deprimerende, angstfylte og groteske.
Så nå er altså museet (alle vet hvilket jeg mener) offisielt åpnet. I den anledning har det kommet flere, for ikke å si en styrtsjø av, anmeldelser, både fra «vanlige folk», og ikke minst fagfolk. Sistnevnte gruppe har ikke utmerket seg i forhold til førstnevnte, når det gjelder standpunkter eller gode begrunnelser.
Jeg overdriver vel ikke hvis jeg sier at det overveldende flertallet av anmeldelser har vært negative: Det har vært galt at bygget er så høyt. Samtidig har det vært galt at det er plassert nede ved sjøen, hvor den globale oppvarmingen kan oversvømme det – vel, kjelleren i det minste, ikke de høye etasjene. Så det var kanskje likevel ikke så dumt at det var høyt? Det har vært galt at bygget har en knekk, og ikke ligner på vanlige rette høyhus, som det også ville ha vært galt å ligne på. Det har vært galt at bygningen ligner på en bygning med knekk på Mallorca. Slik Nidarosdomen ligner på Lincoln-katedralen, som også var galt? Det har vært galt at ytterveggene angivelig er dekket av et restlager av autovern. Det har vært galt at autovernet er grått. Det har vært galt at foajeen ligner på en flyplassterminal. Eller på en T-banestasjon. For øvrig i likhet med foajeen i Operabygningen. Det har vært galt at materialene som er brukt ved rulletrappene er billige. Samtidig som det selvfølgelig har vært galt at bygget har blitt dyrt. Det har derimot ikke vært galt at kritikeren har kunnet markere seg.
Uansett har dette vist at det knapt er noen som er interessert i malerkunst generelt og Munch spesielt. Interessen har vært rettet mot arkitekturen, og bare i begrenset grad mot hva bygningen skal brukes til. Har Munch bare vært et påskudd for å lage arkitektur? «Vanlige folk» kommer inn i foajeen, og synes den ligner en flyplassterminal. Dermed glemmer de hvorfor de har kommet, og leter forvirret etter tavler som gir oversikt over avganger og ankomster, for fly eller T-baner, og når de ikke finner det, snur de og tar flytoget til Gardermoen isteden? Og skjer det samme med «vanlige folk» som kommer inn i Operabygningen? Havner også de på Gardermoen? Er «vanlige folk» så hjelpeløse?
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her