For å lese pluss-artikler må du være abonnent
Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud
DEBATT
Martin Bech Holtes bok Landet som ble for rikt gir en skarp analyse av hvordan Norges velstand har skapt strukturelle utfordringer for økonomien. Holte peker på mange svakheter ved dagens politiske prioriteringer, men i en samtale med Ole Asbjørn Ness i hans podkast avslørte han at han bevisst valgte å utelate temaene bistand, asyl og innvandring. Dette er oppsiktsvekkende, da disse sektorene etter mitt skjønn representerer noen av de mest betydelige økonomiske og kulturelle utfordringene Norge står overfor.
Tall fra SSB og Nettavisen viser at sosialhjelpen til innvandrere har økt drastisk, med en 70 prosent økning i mottagere mellom 2009 og 2019. Denne trenden har fortsatt. Samtidig har andelen mottakere blant norskfødte gått ned. Resultatet er økonomiske utfordringer og følgefeil i flere sektorer:
Dette viser at innvandringen, i sin nåværende form, ikke bare er et økonomisk spørsmål, men også et strukturelt problem som påvirker velferdsstatens bærekraft.
Både Brochmann I-utvalget (2011) og Brochmann II-utvalget (2017) har advart mot konsekvensene av høy innvandring av lavt kvalifiserte grupper. Mange i disse gruppene står utenfor arbeidslivet og har høyere trygdebruk. Over tid kan dette svekke tilliten til velferdssystemet. I Norge er kombinasjonen av sjenerøse ytelser og høye lønnsterskler en særlig utfordring for integreringen av lavt kvalifiserte innvandrere.
I 2013 gjennomførte Ole Asbjørn Ness, tidligere journalist og nå podkastvert, sammen med Kjell Erik Eilertsen i Finansavisen en omfattende analyse kalt «Innvandringsregnskapet». De avdekket hvordan ikke-vestlig innvandring påførte den norske staten enorme kostnader. Blant deres funn var:
Disse avsløringene kontrasterte sterkt med politiske påstander om at innvandring styrket økonomien. Ness i tospann med Kjell Erik Eilertsen, skrev flere banebrytende artikler som avdekket de økonomiske konsekvensene av norsk innvandringspolitikk. Deres arbeid bidro til en ny forståelse av hvordan ukontrollert innvandring presser velferdsstaten, samtidig som ressurser som kunne reinvesteres i skole og helse bindes opp i økte velferdsutgifter.
Danmark har sagt nei til kvoteflyktninger for å prioritere eksisterende integreringsutfordringer. Norge bør vurdere en lignende strategi. En midlertidig stans i kvoteflyktninger vil frigjøre ressurser som kan reinvesteres i arbeidsmarkedstiltak, språkopplæring og andre nødvendige strukturer som i dag er overbelastet.
I 2024 brukte Norge 51,7 milliarder kroner på bistand, en av verdens høyeste andeler målt mot BNI. Dette reiser spørsmål om effektiviteten av norsk bistand. Pengene kan ofte ha begrenset effekt i mottakerlandene og bør vurderes på nytt. En løsning kan være å knytte bistand til returavtaler, der land som mottar norsk støtte forplikter seg til å ta tilbake egne borgere uten lovlig opphold. Reduserte utbetalinger kan også frigjøre midler til nasjonale behov som eldreomsorg, skole og helsevesen.
For å sikre velferdsstatens bærekraft må Norge reformere asylpolitikken. Målet er ikke nødvendigvis å slutte å ta imot flyktninger, men å sikre at systemet fungerer mer effektivt. Per i dag blir mange med avslag værende i Norge i årevis, noe som skaper press på velferdssystemet.
Nødvendige reformer inkluderer:
De økonomiske utfordringene knyttet til bistand, asyl og innvandring påvirker flere nøkkelsektorer:
Ved å redusere unødvendige utgifter og omprioritere midlene til disse nøkkelsektorene kan vi skape et mer robust og bærekraftig system som gagner hele befolkningen.
Tilhengere av dagens politikk hevder at innvandring og bistand lønner seg på sikt, fordi integrering tar tid, og bistand skaper utvikling. Kritikerne påpeker at Norge må være humane og overholde internasjonale forpliktelser, men samtidig unngå å hente inn flere som det er vanskelig å integrere. Når antallet ankomne blir for høyt, svekkes både integreringen og tilliten som samfunnet er bygget på, noe som truer samfunnslimet.
Forskning viser at mange innvandrere aldri kommer seg permanent inn i arbeidslivet, og at bistand ofte gir begrenset effekt, der vi oppnår motsatt effekt. Dette undergraver tilliten til velferdsstaten og skaper polarisering. For å bevare et bærekraftig samfunn med høy tillit og sterkt sosialt samhold, er det nødvendig å revurdere politiske prioriteringer.
Reformer krever realt tverrpolitisk samarbeid. Dette handler om å prioritere fellesskapets beste og finne langsiktige løsninger som går utover partilinjer. Bredt samarbeid vil sikre at nødvendige reformer kan gjennomføres, uavhengig av regjeringsskifter.