KORTE NYHETER
Foto: Wallpaper Flare (Public domain)
Vil ha normkritikk av barnehagelek
En svensk forsker mener at førskolelærere skal bryte inn i barns lek og utøve kritikk av heteronormative strukturer.
«Normkritikk er både etterspurt og satt spørsmålstegn ved i barnehagen og barnekulturen», sier Lena Sotevik i et intervju publisert på nettsidene til Göteborgs Universitet. Hun disputerer med avhandlingen «Barbiebröllop och homohundar».
Sotevik har gjort en etnografisk studie på en svensk barnehage og analysert flere policydokumenter utformet av barnehager. Hun mener at det er etterspørsel etter svenske førskoler som arbeider aktivt med normkritikk – for eksempel ved å utfordre den «heteroseksuelle normen» i barnas lek.
Hun mener imidlertid at barnehagene er preget av en reaktiv tilnærming til problemstillingen. «Barnehagene planla ikke aktiviteter for å bringe inn forskjellige familiekonstellasjoner i leken», sier Sotevik. I stedet ville førskolelærerne svare på barnas spørsmål etterhvert som disse oppstod spontant. Barna hadde da også kunnskap om andre familiekonstellasjoner enn mor-far-barn-konstellasjonen, kunne Sotevik fastslå.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her