NIKE spiller på identitetspolitikk for å nå ut til minoriteter

NIKEs reklamefilm med Black lives matter-ikonet Colin Kaepernick provoserer Trump-leiren. Men NIKE har nok ikke satt i gang en slik kampanje uten å ha kalkulert risikoen.

Publisert Sist oppdatert

NIKEs nye reklamefilm Dream crazy, der den amerikanske fotballspilleren Colin Kaepernick løftes frem som frontfigur, har vekket sterke reaksjoner. Mange er rasende og brenner NIKE-skoene sine i protest på Youtube. Grunnen til sinnet er at de ser Kaepernick som en upatriotisk sviker.

Kaepernick ble kjent da han begynte å sette seg på kne under avspillingen av den amerikanske nasjonalsangen, i protest mot diskriminering av fargede i USA. Han ble raskt et symbol på «black lives matter», og flere fulgte etterhvert hans eksempel.

President Trump gikk raskt i strupen på Kaepernick og anklaget ham for å ikke vise respekt for det amerikanske flagget og nasjonalsangen, noe som forsterket symbolverdien av protesten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS