FRA PAPIRUTGAVEN
Kristen ateisme
Žižeks kommunisme er (selvfølgelig) et problem, men den klassebevisste kritikken av identitetspolitikken, og innsikten i kristendommens betydning for frihet, er likevel av de mer sympatiske sidene ved hans siste bok.
Hvordan
vi skal forstå Slavoj Žižeks kristne ateisme og hans syn på kristendommen, er
ingen smal sak, men jeg skal forsøke å forklare noen utvalgte deler av hva han
skriver om i sin nye bok Christian Atheism – How to Be a Real Materialist,
som kom ut i april i år.
Ifølge
Žižek sendte ikke Gud sin sønn til jorden for at han skulle dø på korset for
vår skyld – og så dro Jesus tilbake til sin far i himmelen og lot oss sitte
igjen med den hellige ånd i påvente av at han skulle komme tilbake. Gud selv
døde på korset. Dette poenget har Žižek fra Hegel. Det ligger en anti-autoritær
og frigjørende kime i kristendommen og Guds død på korset, fordi vi mennesker
blir overlatt til oss selv, men ikke helt. Den hellige ånd er med oss, men da
ikke som en transcendent makt som styrer oss. Den er i det mellommenneskelige,
og hva vi gjør mot vår neste: Guds rike er iblant dere, som det står i
Lukasevangeliet. Det kristne budet om å elske din neste som deg selv,
peker utover. Žižek setter kristendommen høyt blant religionene nettopp fordi
sannhet eller det gode er noe vi finner utenfor oss selv, gjennom det vi gjør –
ikke ved å grave innover i oss selv.
Kristne
teologer er enige
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her