FRA PAPIRUTGAVEN

Kristen ateisme

Žižeks kommunisme er (selvfølgelig) et problem, men den klassebevisste kritikken av identitetspolitikken, og innsikten i kristendommens betydning for frihet, er likevel av de mer sympatiske sidene ved hans siste bok.

Publisert

Hvordan vi skal forstå Slavoj Žižeks kristne ateisme og hans syn på kristendommen, er ingen smal sak, men jeg skal forsøke å forklare noen utvalgte deler av hva han skriver om i sin nye bok Christian Atheism – How to Be a Real Materialist, som kom ut i april i år. 

Ifølge Žižek sendte ikke Gud sin sønn til jorden for at han skulle dø på korset for vår skyld – og så dro Jesus tilbake til sin far i himmelen og lot oss sitte igjen med den hellige ånd i påvente av at han skulle komme tilbake. Gud selv døde på korset. Dette poenget har Žižek fra Hegel. Det ligger en anti-autoritær og frigjørende kime i kristendommen og Guds død på korset, fordi vi mennesker blir overlatt til oss selv, men ikke helt. Den hellige ånd er med oss, men da ikke som en transcendent makt som styrer oss. Den er i det mellommenneskelige, og hva vi gjør mot vår neste: Guds rike er iblant dere, som det står i Lukasevangeliet. Det kristne budet om å elske din neste som deg selv, peker utover. Žižek setter kristendommen høyt blant religionene nettopp fordi sannhet eller det gode er noe vi finner utenfor oss selv, gjennom det vi gjør – ikke ved å grave innover i oss selv.

Kristne teologer er enige 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS