SPALTIST
James Otteson lener seg på moraltenkning fra 1700-tallet, og særlig fra Adam Smith, i sin bok «Honorable Business», skriver Mathilde Fasting.
Et forsvar for marked og moral
Boken Honorable Business forklarer hvordan en god markedsøkonomi hviler på et moralsk grunnlag drevet av gjensidig respekt fremfor grådighet og korrupsjon.
Jeg skal i disse dager kurse studentene ved Civita-akademiet og snakke om marked og moral, og jeg kommer til å anbefale dem boken til James Otteson, Honorable Business.
Det er interessant å diskutere marked og moral med studentene, og hele hensikten er nettopp å bidra til refleksjon, en større forståelse for at markedet er oss selv, og dermed er markedet også et resultat av de moralske vurderingene vi til enhver til gjør, både som arbeidstakere, kunder, investorer og eiere. Det samme gjelder de lovene og reglene vi har for å bidra til at markedet fungerer best mulig. De er også laget av oss og besluttet av oss gjennom demokratiske prosesser.
Det jeg har skrevet nå, kan virke som selvfølgeligheter og enkle utsagn. Det er også faren ved å skrive en bok som Honorable Business. Likevel har boken mye å by på, og den er ikke så selvsagt og moraliserende som fryktet.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her