FRA PAPIRUTGAVEN
«Frelse til Forløseren!»
Det er forunderlig, men passende, at Roger Scrutons siste bok handlet om Richard Wagners siste verk.
Foto: Fronteiras do Pensamento / Greg Salibian / Flickr (CC BY-SA 2.0)
En kunstners siste arbeider påkaller gjerne særlig interesse.
Kanskje finnes det dypere budskap i verket, som en slags oppsummering av et
kunstnerisk virke. Det være seg Mozarts (ufullendte) Requiem, Caspar David
Friedrichs Landskap med grav, kiste og
ugle, Stanley Kubricks Eyes Wide Shut,
eller Edgar Allan Poes «Annabel Lee». Felles for de nevnte her er at de selv –
mer eller mindre tilsiktet – bidrar til en oppsummering av kunstnerens karriere
ved livets slutt.
Enda et slikt verk er Wagners Parsifal. Dette monumentale musikkdramaet har alltid hatt en særegen
plass i mesterens kanon. Musikalsk er den krevende, mer statisk, symfonisk og
kontemplativ enn andre av hans verk. Selv ønsket Wagner at den kun skulle
fremføres som et årlig ritual i hans spesialbygde festspillhus i Bayreuth,
hvilket det også ble inntil en rettsavgjørelse i 1903 erklærte at familien
Wagner ikke kunne forhindre amerikanske operahus å sette opp verket. Siden da
har den begeistret wagnerianere overalt.
Bortsett fra Ring-syklusen er Wagners musikalske dramaer
frittstående verk. Like fullt mener enkelte å finne en slags gjennomgående rød
tråd – eller et ledemotiv, om man vil – i kunsten hans. Fra og med Den flyvende Hollender tjener
kjærlighetens forløsende kraft som tema, enten den ender med undergang (som i Tristan), eller indirekte bidrar til å
gjenopprette kosmisk balanse (i Götterdämmerung).
I Wagners siste verk, er kjærligheten oppofrende, men også mer i tråd med
etablert kristen teologi, ispedd østlige, buddhistiske innslag.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her