NYHET
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har etter nye forhandlinger gått inn for bygging av T-bane til Fornebu og økte bompenger.
Foto: Arbeiderpartiet / Bernt Sønvisen / Flickr (CC BY-ND 2.0)
Oslo kommune har forhandlet vekk milliarder av kroner i bompengebetaling fra egne innbyggere
Hverken byrådsleder Raymond Johansen (Ap) eller samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) svarer på hvorfor dette er rimelig.
Etter flere runder med ekstraordinære forhandlinger vedtok Oslo bystyre i går utbygging av T-bane til Fornebu. Det ble samtidig besluttet å øke bompengesatsene med 40 prosent for å finansiere den stadig dyrere baneløsningen som nå forventes å koste omtrent 30 milliarder kroner.
Dermed godkjenner bystyret en reforhandlet tilleggsavtale til Oslopakke 3, som er en overenskomst mellom Oslo og Viken for innkreving av bompenger og prioritering av samferdselsprosjekter i regionen. Det er en anledning til å se på hva slags dyr – og hvor dyr – denne avtalen egentlig er.
Den nåværende løsningen for bompengeinnkreving består av 83 bompengestasjoner. 60 av disse er plassert inne i Oslo og de gjenværende 23 på fylkesgrensen mellom Oslo og Akershus. Men til tross for at befolkningen i Oslo betaler klart mest i bompenger, er prosjektene pengene finansierer, i hovedsak i Bærum kommunes interesse.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her