KULTUR
Den aldrende mannen – like før sinnet bryter ut.
Foto: Alternativet / Euforia.
Den sinte, voldelige mannen
Spillefilmen HAN skal tegne et samfunnsportrett av mannen – men det blir i overkant stereotypisk.
Guro Bruusgaards spillefilmdebut, HAN, er et samfunnsportrett av mannen. Hva er mannens egne forventinger til det å være mann – og hvordan greier han å være en slik mann i det moderne Norge?
I filmen følger vi tre skikkelser – en gutt, en ung mann og en aldrende mann – som på ulike måter baler med kriser forbundet med sitt kjønn. Gutten er et stereotypisk «problembarn», som forsøker å finne sin plass i skolen og i hjemmet, men uten nevneverdig hell. Grunnene til det er sammensatte. Men måten gutten reagerer på er ikke videre sammensatt: Det er sinne, voldelighet og flukt.
Dette er et reaksjonsmønster som går igjen i de to andre skikkelsene også. Den unge mannen er utenfor arbeidslivet og legger skylden på systemet, altså det politiske og økonomiske systemet. I sin forakt for dette systemet, som hovedsakelig bunner i en forakt for seg selv, flakker den unge mannen rundt – og begynner å leke med den voldelige ondskapen som forakten lokker frem.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her