Gage Skidmore [CC BY-SA 2.0].
Nye NAFTA i havn
Den reforhandlede nordamerikanske handelsavtalen justerer vilkårene på noen områder, men utenom bilindustrien er endringene begrensede.
I går kveld ble den nye frihandelsavtalen mellom USA, Mexico og Canada ferdigforhandlet. For Trump, som i mange år har vært svært negativ til NAFTA og truet med å si opp hele greia, er det viktig at avtalen formelt sett skifter navn til United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA). Men jeg tipper at den fremdeles vil bli kalt NAFTA en god stund fremover, siden dette fremstår som en justering og oppdatering av den eksisterende avtalen fra 1994, ikke en helt ny avtale.
Blant de viktigste endringene er å inkludere nye tjenester, særlig innen finanssektoren og digitale tjenester, som har vokst frem siden 1994. For eksempel blir rammene for tollfri import av varer kjøpt på nettet økt fra 20 til 100 dollar (men det kan innkreves omsetningsavgift).
Politisk sett er melk og biler viktigst. USA får bedre tilgang til det kanadiske markedet for meieriprodukter, der Trump har kritisert kanadierne kraftig for deres proteksjonisme. Dette engasjerer bøndene på begge sider av grensen sterkt, selv om den økonomiske effekten er temmelig begrenset. For tiden har USA et handelsoverskudd med Canada for slike produkter på i størrelsesorden en halv milliard dollar, eller omkring en promille av den bilaterale handelen.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her