SPALTIST
Herøy kirke i brann, 1998
Foto: Kathrine Sund-Henriksen / Ectoras / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Kirkebranner og falske graver
Sympatien for grupper som gjennom historien har vært utsatt for overgrep, kan føre til at det trekkes forhastede konklusjoner basert på et entydig moralsk narrativ, som igjen kan få alvorlige konsekvenser.
På 90-tallet ble Norge rammet av en rekke kirkebranner. Fra 1992 til 1996 ble ni kirker påtent, mens totalt 17 kirker brant ned eller ble totalskadet. Bildet av en overtent Fantoft stavkirke som brenner ned til grunnen, rystet en hel nasjon. Etterhvert ble det klart at gjerningspersonene tilhørte et black metal-miljø der lefling med satanisme og hat mot kristendommen stod sentralt.
Det synes fullstendig utenkelig at noe lignende skulle skje i dag, black metal-miljøet har for lengst blitt tatt inn i varmen og kirkebrannene fremstår mer som et fragment fra mytologisk fortid enn noen få tiår tilbake i tid.
En skulle tro at kirkebranner ikke lenger forekom som annet enn et resultat av lynnedslag eller brann i elektriske anlegg. I Canada lukter det imidlertid svidd etter at landet under pandemien i 2021 ble rammet av en bølge av kirkebranner som overgår den norske kirkebrann-epoken på 90-tallet. Hele 83 kirker har blitt utsatt for hærverk eller blitt satt i brann.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her