Go, Helsesista!

Snapchat viser hvordan helseinformasjon til unge i framtiden kan revolusjoneres med bruk av chatbot-er.

Publisert Sist oppdatert

De siste månedene har en liten revolusjon infiltrert markedet for helsesøstre og -brødre, nemlig «Helsesista», én enkelt bruker på Snapchat, med en hærskare av følgere – minst 20 000 av dem, fortrinnsvis unge mennesker. Helsesista har vist at helseinformasjon delt med ungdom der ungdommen er, snakket med ungdommers språk er en suksess.

Helsesista er helsesøster Tale Maria Krohn Engvik. Hun valgte å åpne for en utradisjonell kommunikasjonsform og et nytt medium, et som barn og unge kjenner svært godt og er fortrolige med, for å bringe viktige og alvorlige saker frem i lyset.

Krohn Engvik legger ut en kombinasjon av personlige snaps med egne opplevelser og erfaringer, typisk med en gjenkjennelsesfaktor for andre. Det er snaps med tekst, gjerne med et spørsmål til følgerne à la «har du opplevd at noen voksne har gjort noe mot deg som ikke er greit?», og hun benytter video aktivt. Hun bygger opp sin snapstory på en måte som gjør at det blir en forsiktig døråpner for vanskelige temaer. Innimellom legger hun inn snaps med lenker og informasjon om hvor de som har opplevelser kan henvende seg slik at hun ikke står med ansvaret alene. Noen får direkte svar, og mange svarer tilbake på hennes story, noe som også gir henne anledning til å dele bredt gode svar fra andre unge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS