Dataspill er kulturhistorie

At flere har fått øynene opp for nettopp det, kan vi takke piratene for.

Publisert

Jeg er en gamer. Det vil si: Uttrykket er egentlig ganske meningløst. Dataspill, i ulike varianter, utgjør i dag en av verdens største underholdningsindustrier.

Slik har det egentlig vært lenge. Folk flest spiller spill, og det er lenge siden dataspillene var forbeholdt den kvisete tenåringen i kjellerrommet. Han – for det dreier seg selvsagt om en kvisete gutt – var uansett en stereotypi. Dataspill er en del av kulturen vår.

Selv vokste jeg opp med dataspill. Jeg spilte Rogue-klonen Dungeons of Moria, jeg koste meg med Commander Keen. Hele familien – også min far – ble hektet på Digger. Jeg husker stadig hvor imponert jeg ble første gang jeg prøvde en first person shooter, ikke Wolfenstein 3D, men det nå langt på vei glemte Catacomb. Grafikken var utrolig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS