SPALTIST
Esben Esther Pirelli Benestad spiller Jesus som transperson i teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, himmelens dronning».
Foto: Fin Serck-Hanssen / Teater Innlandet
Når evangeliet blir woke
Fra et kunstnerisk perspektiv er det ingenting i veien med å fremstille Jesus som transperson. Når forestillingen løftes inn i kirkerommet, blir det imidlertid gitt en teologisk legitimitet, som sier mye om hvor den norske kirke står i dag.
Et teaterstykke der Jesus portretteres som transperson har satt sinnet i kok på hedemarken. Teaterstykket det er snakk om, har den noe svulstige tittelen Evangeliet etter Jesus, himmelens dronning.
Det er den skotske dramatikeren og transpersonen Jo Clifford som har skrevet stykket som er oversatt at prest og forfatter Elisabeth Thorsen. Selveste Esben Esther Pirelli Benestad ikler seg rollen som Jesus i en time-lang monolog, bare avbrutt av musikk komponert og fremført av transperson Ingrid Frivold.
Forestillingen er satt opp av Teater Innlandet som en del av markeringen av Skeivt kulturår 2022. I omtalen beskrives stykket som «et revolusjonerende, skeivt ritual» og som en «gudstjeneste» i hermetegn. Dermed gis stykket en eksplisitt religiøs fortolkning som forsterkes når det settes opp i et kirkerom.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her