KULTUR
Carl Martin Eggesbø og Kyrre Hellum i Det såkalla heisstykket på Det Norske Teatret
Foto: Dag Jenssen / Det Norske Teatret
Antikapitalistisk propaganda på Det Norske Teatret
Hvorfor importerer teatrene politiske forestillinger som er helt irrelevante for den norske politiske samtalen?
Det såkalla heisstykket på Det Norske Teatret er en slik forestilling som Minerva gjerne blir fristet til å skrive om: Her er det nemlig et glassklart budskap: Det såkalla heisstykket av tyskeren Nis-Momme Stockmann, som hadde premiere på Teatret Svalegangen i Århus i mai 2021, er en kritikk av kapitalismen. Det er et antikapitalistisk stykke.
Og forestillingen holder det den har lovet. Det starter med to forretningsmenn, Svart (Kyrre Hellum) og Blå (Carl Martin Eggesbø), som går inn i en heis i et enormt forretningsbygg. Her er Katarina Caspersens scenografi på Det Norske Teatret mindre tydelig enn den publikum ble servert i Teatret Svalegangen: Der stod det «KAPITALISME» over heisdørene.
En heis er et klaustrofobisk lite rom. På vei oppover stopper den plutselig, og resten av stykket handler om hva som skjer med Svart og Blå når bæsjen må ut (jepp), oksygennivået synker, temperaturen stiger, heisen rykkvis faller nedover og høflighet gradvis blir erstattet med noe mer dyrisk. Alt er metaforisk: Det handler om våre klaustrofobiske liv i det kapitalistiske samfunnet.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her