NYHET
Illustrasjonsfoto: Pixabay.
Pandemien har vært et massivt, ufrivillig eksperiment på digital undervisning. Og nå begynner resultatene å tikke inn.
Når noe ikke fungerer optimalt, er det som regel noen som rammes hardere enn andre.
I løpet av det siste tiåret har det blitt et stadig sterkere fokus på digital kompetanse i den norske skolen. Fokuset retter seg ikke bare mot eleven, som skal lære seg å håndtere en digital virkelighet, men også mot læreren, som selv skal ta i bruk digitale hjelpemidler.
Koronapandemien har blitt et slags massivt, ufrivillig eksperiment i bruken av nettopp digitale hjelpemidler – satt på spissen med den tidvise heldigitale hjemmeundervisningen. En studie på universitetsnivå viser for eksempel at overgangen til nettbasert undervisning under pandemien var forbundet både med redusert tilknytning til forelesere og andre studenter, så vel som et fall i læring.
I en ny studie har man også sett på norske elever og deres læringsutbytte spesielt. Professor Marte Blikstad-Balas står bak den, og sier at bildet ikke er entydig i den norske skolen:
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her