Sebastian Takle, leder for Financial Cyber Crime Center i DNB.
Foto: Stig B. Fiksdal
DNB-kunde svindlet. Ingen har snakket med EU-banken pengene ble sendt til.
En bankkunde som ble svindlet reagerer på at DNB etter kort tid lukket saken fordi de ikke fikk noe svar fra den portugisiske banken pengene ble sendt til. Finanstilsynet ber banker si ifra i slike tilfeller.
Bedragere og deres ofre er tettere integrerte enn europeiske banker.
DNB-kunden ble lurt i en bedragerisak 14. august i fjor. En ansatt betalte 31.100 euro til en konto i en portugisisk bank fra hans bedrift, et importselskap i Oslo.
Kunden varslet DNB om svindelen kl 15.58 14. august. DNB åpnet sak kl 08.01 neste dag og varslet videre til den portugisiske banken kl 08.03 – kunden ble opplyst om at han varslet etter normal arbeidstid (altså etter klokken 15.30) og at det var grunnen til at DNB ikke reagerte raskere.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her