Lykke til med Pride, hilsen DNB
At Pride er bra for skeive, er så sin sak. Spørsmålet er hvordan DNB kan tjene penger på det. Banken har tilsynelatende spurt noen nyutdannede studenter fra Westerdals om hjelp til akkurat det.
En sjelden gang tar store bedrifter standpunkter i kontroversielle spørsmål – politiske, sosiale, etiske – også om det kan koste dem markedsandeler og profitt. Det er, i en viss forstand, modig. Og det kan være viktig for samfunnsutviklingen – så lenge de inntar de korrekte standpunktene.
Oftere slenger bedrifter seg på en eksisterende trend. Det kan være bra det også, det kan bidra til å spre et godt budskap utover de allerede engasjerte. Men det finnes også utallige muligheter for å trå feil eller overse dilemmaer – kanskje var reklamen der Gillette ville slenge seg på #metoo-bølgen gjennom en temmelig lite flatterende fremstilling av menn i sin alminnelighet, et eksempel på det.
Sist uke viste DNB et annet eksempel på hva som kan gå galt når man ber reklameavdelingen om å slenge seg på trender. Banken lanserte nemlig en video med Henriette Steenstrup i forbindelse med Pride. Den gir en kort fremstilling av «den sjokkerende historien om homofili».
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her