KOMMENTAR
Donald Trump ble permanent utestengt fra Twitter etter 6. januar 2021. Hans nye plattform Truth Social har slitt med å finne annonsører siden lanseringen i februar.
Foto: Gage Skidmore / Flickr (CC BY-SA 2.0)
Falske satireannonser fra Trumps sosiale medium spres på Twitter
Fire satiriske annonser fra Truth Social var så drøye at de nesten kunne vært sanne. Trump og hans tilhengere har en lang historie med å fronte helsprø svindelprodukter.
USAs tidligere president Donald Trump var en ivrig tvitrer både før og etter at han fant veien til Det ovale kontor. I 2015 karakteriserte han seg som «the Ernest Hemingway of 140 characters» (en henvisning til plattformens daværende tegngrense på 140). Følgerne kunne få hans mening om alt fra Karl Roves innsats for republikanske kandidater ved valget i 2012, til hva slags mennesker som drikker Cola Light, og absurde hilsener i anledning årsdagen for terrorangrepene 11. september.
Etter stormingen av Kongressen 6. januar i fjor var det imidlertid slutt. Trump ble utestengt fra Twitter på permanent basis, og erklærte senere at han skulle starte sin egen sosiale medieplattform. I vinter kunne Trump Media & Technology Group introdusere Truth Social, «Amerikas ‘store telt’ sosiale medieplattform som oppmuntrer til en åpen, fri og ærlig global samtale uten å diskriminere mot politisk ideologi», ifølge nettsiden.
Hittil er det kun amerikanere som får delta i den globale samtalen, med mindre du bruker VPN, og kanskje har dette bidratt til at Truth Social har fått et preg av litt absurd mystikk rundt seg. For hva er det egentlig som foregår der? Hva slags «samtale» går det i?
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her