DEBATT

Klimarettsakens viktigste betydning for Norge nevnes ikke av NIM

Publisert

NIM, Norges institutt for menneskerettigheter, har lenge hatt et «engasjert» forhold til klimapolitikk. Nå har de skrevet en rapport om hvordan Norge bør følge opp den Europeiske Menneskerettsdomstolens (EMD) avgjørelse i saken om rettighetene til Sveitsiske pensjonister ved klimaendringer. Dette er grundig diskutert i Minerva 8.oktober. 

Ingen av disse artiklene omtaler at EMD-avgjørelsen grundig parkerer NIMs og miljøbevegelsens krav om at Norge skal ta ansvar for utslippene fra olje og gass som vi har solgt til andre land. Dette utgjør ca 500 millioner tonn CO2, mens Norges totale, nasjonale utslipp ligger i underkant av 50 millioner tonn.

Med utgangspunkt i at 70 prosent av klimautslippene i Sveits kommer fra produksjonen av importerte varer, dømmes Sveits av EMD til å inkludere dette i sine tiltak for å redusere sine totale klimautslipp. Dette i tillegg til det gjeldende internasjonale prinsippet som EMD understreker, nemlig at hver nasjon skal ha ansvar for utslippene på eget territorium. 

Dette burde være opplagt da det innebærer at hvert land må redusere forbruket eller finne alternativer til det vi forbruker. NIM og miljøbevegelsen vil det motsatt, at Norge skal ta ansvar for utslippene fra solgt olje og gass.

Dette siste har som prinsipp flere problemer. NIM er etablert for å passe på at internasjonale prinsipper blir fulgt opp i norsk politikk. For det første, betyd dette for Norges del at vi for eksempel ikke både kan få ansvar for Kinas kullutslipp for hva vi importerer av varer fra landet og i tillegg ta ansvar for Kinas utslipp fra forbruk av olje og gass fra Norge. 

De fleste burde se at dette vil svekke Kinas interesse for omstilling og for å redusere utslippene. Her er vi ved det viktigste: Ordningen slik den er nedfelt i internasjonale miljørett legger ansvaret og insitamentet for reduksjon der virkemidlene er og kan sees i sammenheng. 

Et annet eksempel for dette er at bilprodusentene skal lage biler med minst mulig forbruk og utslipp, men kan ikke ta ansvar for bileierens bruk av bilen. Dessuten kan vi legge til, at dersom andre tar ansvar for dine utslipp, så reduseres ikke bare insentivet generelt for å redusere forbruket, men også for overgang til fornybare energikilder. 

Powered by Labrador CMS