Mange av læreverkene gir godt grunnlag for å lære om og reflektere over jødedommen, skriver Linn-Aurora Wengen. Illustrasjonfoto: Pixabay.

Elevene lærer mye om jødedommen

Forstander Ervin Kohn tar feil: En gjennomgang av læreverkene viser at undervisningen i jødedommen stort sett er god.

Publisert Sist oppdatert

Når tidsvitnene til andre verdenskrig i dag er i ferd med å bli borte, er det svært viktig å videreføre kunnskapen om jødedommen. Slik sett har Ervin Kohn, forstander i Det Mosaiske Trossamfund (DMT), rett når han i Klassekampen denne uken slår fast at skolen har et spesielt ansvar. Men har han rett når han sier at elevene i dag blir historieløse?

Kohns utgangspunkt er at læreplanen for faget «Religion og etikk», som er en del av studieforberedende linje på videregående, ikke nevner jødedommen. Det skrev jeg om på Minerva i januar. Men norske elever lærer om jødedommen også på barneskolen og ungdomskolen. Og har Kohn rett i at grunnskolen underviser for lite i jødedommen?

For å besvare spørsmålet har jeg foretatt en systematisk gjennomgang av de ulike læreverkene som brukes i faget «Kristendom, religion, livssyn og etikk» (KRLE) i norsk skole.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS