GauguinMunchMed lukkede øyne

Burde kritisert Munchs og Gauguins seksualiserte kvinnesyn

Ny utstilling på Munchmuseet kaller kunstnernes blikk på kvinner «empatisk» – uten å ta jobben med å problematisere.

Publisert Sist oppdatert

Når to kunstnerskap skal sidestilles er det lett å gripe til en sammenliknende tilnærming: en grei formidlingsstrategi, men ikke særlig innovativt.

Munchmuseet har gjentatte ganger brukt dette grepet når verk med påfallende og mindre påfallende likheter skal vises sammen. Resultatet er at flere innslag i Munch+-serien har fremstått som trauste.

En gjennomgående sidestilling av like motiv blir fort kjedelig, og tidvis spekulativt. Jeg er usikker på hva publikum får ut av en overtydelig stadfesting av at van Gogh og Munch begge malte stjerner og blomstervaser. 

Det er derfor befriende å se en utstilling på Munchmuseet som bryter med dette mønsteret. Med lukkede øyne - Gauguin og Munch er den første Munch+ utstillingen på lenge som ikke hviler på en strengt komparativ montering.

Kvinnen forblir passiv

Edvard Munch og Paul Gauguin er to av våre fremste modernister. De opererte innenfor samme periode og kunstneriske uttrykk, begge var ekspresjonister og symbolister, opptatt av å vende blikket innover.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS