NYHET
Hvorfor vet vi så lite om effekten av koronatiltakene?
Hva er effekten av skolenedstegning på smittesituasjonen? Vi vet ikke.
Foto: Wallpaper Flare (Public domain)
Minerva har sett på begrunnelsen for ikke å tillate forskning på skolenedstenging. Professor Tore Wig beskriver den som «absurd».
Før jul skjedde det nok en gang: Folk måtte tilbake på hjemmekontor og det ble skjenkestopp.
Snaue to år inn i pandemien kunne man kanskje forvente at de politiske beslutningstagerne hadde presis kunnskap om effekten av slike tiltak. Men for å frembringe kunnskap om tiltakenes effekt må vi forske på dem, og dette er en prosess som har vist seg krevende.
Si at norske forskere vil se nærmere på effekten av skolestenging. For å kunne gjøre det, må forskerne først få lov av den Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK). All medisinsk og helsefaglig forskning i Norge krever forhåndsgodkjenning fra REK.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her