FRA PAPIRUTGAVEN

Ibsen som kulturpolitisk visjonær

Han ville «vække Folket og bringe det til at tænke stort», og veien gikk gjennom 1800-tallets viktigste arena, nemlig teateret. I vår formørkede tid står Nationaltheatret stendig påminnelse om denne utrolige kunstner-ambisjonen.

Publisert

For de aller fleste av oss er det Ibsens poesi og særlig skuespill – i bokform eller i fortolkning på teater – som påkaller interesse. Men i norsk samfunnsliv på midten av 1800-tallet spilte Henrik Ibsen også en betydelig rolle som kulturpolitisk pionér og opinionsdanner. I forlengelsen av denne interessen utviklet han et visjonært sivilisasjonsperspektiv som satte sitt preg på flere av hans samtidsdramaer.

Vår store samfunnshistoriker Anne-Lise Seip skriver i sin Welhaven-biografi om den nye nasjonalstaten Norge etter 1814 at den lå i forkant av europeisk demokratiutvikling, med sin grunnlov og Stortingets stadig mer fremskutte posisjon. Men med hensyn til kunst, vitenskap og kulturinstitusjoner lå Norge tilbake, med et stort etterslep også i forhold til Danmark og Sverige.

Dette historiske momentet reflekteres det ikke lenger så ofte over. At begge nabolandene opprettet universiteter og universitetsbiblioteker alt på 1400-tallet, er tankevekkende, likeså riksarkivar- og -antikvarembeter på 1600-tallet, kongelige kunstsamlinger, kunstakademier, ballettkompanier, orkestre, teatre, opera på 1700-tallet. Flere av disse institusjonene ble manifestert gjennom prangende byggverk som satte sitt preg på både Stockholm og København, hovedsteder i hver sin «Kultur-Staat», som tyske filosofer kalte det.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS