FRA PAPIRUTGAVEN
Ibsen som kulturpolitisk visjonær
Han ville «vække Folket og bringe det til at tænke stort», og veien gikk gjennom 1800-tallets viktigste arena, nemlig teateret. I vår formørkede tid står Nationaltheatret stendig påminnelse om denne utrolige kunstner-ambisjonen.
Foto: Gustav Borgen / Wikimedia Commons
For de aller fleste av oss er det Ibsens poesi og
særlig skuespill – i bokform eller i fortolkning på teater – som påkaller
interesse. Men i norsk samfunnsliv på midten av 1800-tallet spilte Henrik Ibsen
også en betydelig rolle som kulturpolitisk pionér og opinionsdanner.
I forlengelsen av denne interessen utviklet han et visjonært
sivilisasjonsperspektiv som satte sitt preg på flere av hans samtidsdramaer.
Vår store samfunnshistoriker Anne-Lise Seip skriver i
sin Welhaven-biografi om den nye nasjonalstaten Norge etter 1814 at den lå i
forkant av europeisk demokratiutvikling, med sin grunnlov og Stortingets stadig
mer fremskutte posisjon. Men med hensyn til kunst, vitenskap og
kulturinstitusjoner lå Norge tilbake, med et stort etterslep også i
forhold til Danmark og Sverige.
Dette historiske momentet reflekteres det ikke lenger
så ofte over. At begge nabolandene opprettet universiteter og
universitetsbiblioteker alt på 1400-tallet, er tankevekkende, likeså
riksarkivar- og -antikvarembeter på 1600-tallet, kongelige kunstsamlinger,
kunstakademier, ballettkompanier, orkestre, teatre, opera på 1700-tallet. Flere
av disse institusjonene ble manifestert gjennom prangende byggverk som satte
sitt preg på både Stockholm og København, hovedsteder i hver sin «Kultur-Staat»,
som tyske filosofer kalte det.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her