FRA PAPIRUTGAVEN
Vårt daglige brød
Sultne barn hos Dickens, et minneverdig siste måltid og en liten, lubben kake: Måltider fungerer ofte som effektive rammeverk i fortellinger. Men noen ganger er det maten selv som inntar hovedrollen i historien.
Foto: rawpixel.com
I litteraturteorien snakker man om den episke
ursituasjonen. Det er når mennesker er samlet rundt et bål, maten er
spist, dagen er nesten over og nå fortelles det historier. Den eldste
litteraturen vi har, har oppstått i en muntlig fortellertradisjon rundt
ildstedet. Kulturen er helt fra begynnelsen tett knyttet til maten og måltidet
som definerende for mennesket, og mat har også en konstant tilstedeværelse i
litteratur og kunst helt fra begynnelsen.
Som regel er den i bakgrunnen, men ofte har den en
viktig rolle i å si noe om karakterene eller de kulturelle forholdene i verket.
For eksempel er fest-scenene i Iliaden en nøkkel for å forstå den
sosiale strukturen og karakterene vi møter i eposet. Mat indikerer gjennom hele
litteraturhistorien, også i dag, tydelig sosial rang og rikdom. I tillegg kan
den også være en inngang til karakterenes egenskaper og moral. Fråtsing
og manglende bordskikk viser med en gang en type uten dannelse og rang, og hvis
karakteren har rang, er det en enda større indikasjon på manglende dannelse,
måtehold og moral. I litteraturen snakker vi gjerne om typer, og mens en
god type, en helt, er god på nær sagt alle mulige måter, er en dårlig type
tilsvarende dårlig på alle mulige måter. Hen er dum, slem, stygg, tjukk,
vulgær, har dårlige manerer – you name it. Men fråtsing er en av de aller tydeligste indikasjonene på at vi
har å gjøre med et skikkelig uverdig menneske.
Særlig i barnelitteraturen er dette tilfelle. De
enkleste typene overlater man til barn, så de lett skal forstå at han der,
det er en dum en. Vi trenger ikke gå dypere enn store favoritter som Roald
Dahl eller Harry Potter-bøkene før vi møter på barn som presenteres som dumme
og tjukke, gjennom at de fråtser. Dudleif Dumling er kremeksempelet, Harry
Potters enfoldige, feite fetter med fem dobbelthaker, som i starten av bøkene
virker ganske slem, for han er det mot Harry, før man forstår at neida, han er
bare dum og bortskjemt – virkelig korrumpert av alle søtsakene, kakene og
baconet moren gir ham. Også Draco Malfangs sidekicks Krabbe og Gurgel er
feite og dumme, med runde blanke skaller og tomme blikk (Merk at Draco Malfang
verken er tjukk eller fråtser, for han er ond – ikke dum. Det er noe
helt annet). Denne grådigheten viser seg også å være deres akilleshæl: Dudleifs
manglende måtehold er igjen og igjen årsaken til uheldige ting som skjer, for
eksempel får han grisehale idet han står med rumpa til Gygrid og spiser Harrys
bursdagskake. Krabbe og Gurgel lures lett av Harry, Ronny og Hermine når de
skal lage polyksir, ved at de legger frem muffins fulle av sovemiddel som
dumrianene tankeløst stapper i seg.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her