Pixabay
Intet nytt fra teknologimenigheten
Kahoot-grunnlegger Johan Brand har sett i krystallkulen, og ser behov for stadig mer data i skolen. Elevene skal bli «kreatører av teknologi» i en verden som endrer seg eksponensielt. Men det er kort mellom vei mellom krystallkule og tåkeprat.
I en kronikk på E24 skriver Kahoot-grunnlegger Johan Brand om fremtidens skole. Innlegget er en del av en kronikkserie som heter «Det nye Norge» som skal utforske framtidsutsiktene til nasjonen.
Premisset for kronikken er godt: Hvilke erfaringer har vi gjort oss rundt internett og skole, nå som internett har vært utbredt i tyve år? Dette er absolutt noe som fortjener både debatt og forskningsmidler. I neste avsnitt mener Brand at internett spiller en bemerkelsesverdig liten rolle i skolen sammenlignet med den rollen internett spiller utenfor skolens fire vegger.
Det er en underlig påstand: Det som foregår «ute i verden» påvirker også det som skjer på skolen, skolen er ikke et vakuum som elevene og lærerne går inn og ut av. Dessuten savner påstanden belegg. Hvis Brand ønsker en kunnskapsorientert debatt, bør han forlate anekdotene og underbygge påstandene sine. En gjetning fra min side er at vi mangler forskning på dette, og at svaret på hvorvidt internett og teknologien har sin fortjente plass i skolen, ikke kan besvares på en god måte, enda. Som lærer er mitt inntrykk at internett spiller en stor rolle, og at både lærere og elever henger greit med i tiden, og inkorporerer teknologien og internett i sin praksis og i sine liv på en hensiktsmessig måte. At Brand mener vi burde ha brukt mere Kahoot og andre plattformer, skjønner jeg godt.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her