NYHET
Foto: Jorge Láscar / Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)
Plan- og bygningsetaten i Oslo vil stille krav om at leverandører deler kommunens verdier etter Geelmuyden-saken
Men det er lettere sagt enn gjort, mener eksperter på offentlige anskaffelser.
Mediebyrået Geelmuyden Kiese har mistet flere kunder i kjølvannet av Hans Geelmuydens uttalelse om «kebabnorsk» til Kampanje i juni. LO og IKEA har kuttet båndene til byrået, og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har også reagert.
Plan- og bygningsetaten i Oslo har hatt et samarbeid med Geelmuyden Kiese om prosjektet ByKuben, hvor selskapet har gitt teknisk bistand til en chatbot og innholdsproduksjon. Kommunikasjonsansvarlig for ByKuben, Oda Stræte, fortalte Dagens Næringsliv på vegne av etaten at de for fremtiden vil «sørge for å legge inn i våre kontrakter at vi vil at tilbyderne skal kunne identifisere seg med Oslo kommunes verdigrunnlag».
På spørsmål fra Minerva om hva dette innebærer, svarer Stræte i en e-post at det er viktig å kunne være sikre på at leverandører som produserer innhold for Plan- og bygningsetaten lager innhold som er i tråd med det etaten står for. Hun skriver videre at Oslo kommune ønsker at byen skal være en åpen og inkluderende hovedstad, hvor alle skal ha samme muligheter.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her