Museumsdirektør Erlend Høyersten ved ARoS.
ARoS / Joachim Ladefoged
— Munchmuseets opptreden er flau
— Episoden tyder på at museet ikke har gode nok retningslinjer for kommunikasjonen sin, sier AROS-direktør Erlend Høyersten.
Munchmuseet delte fredag morgen en statusoppdatering på sin egen Facebook-side der de skriver at Tusvik og Tønne har anmeldt utstillingen Emma & Edvard — Kjærlighet i ensomhetens tid i sin podkast. Selv om det i selve podkasten opplyses om at innholdet er sponset av Munchmuseet, er det ingenting som tyder på at innslaget er sponset på museets Facebook-side.
"Når Munchmuseet kaller innholdsmarkedsføring for anmeldelse på denne måten, sår det tvil om museets troverdighet”, skriver kurator Susanne Grina Lange her i Minerva.
Hun mener det å kalle sponset innhold for anmeldelse, truer utstillingskritikkens eksistensgrunnlag; den frie, uavhengige lesningen.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her