INNSIKT
Målsetningen om nullvekst i personbiltrafikken benyttes som argument for et voldsomme investeringer i Oslos kollektivtrafikk, men hvor relevant er dette målet egentlig?
FOTO: Wilhelm Joys Andersen
Forutsetninger kommer og går, samferdselsinvesteringer består
Ruter, Jernbaneverket og Statens Vegvesen beregnet over 150 milliarder kroner i positiv samfunnsnytte ved å bygge ut tre nye tunneler for metro og jernbane i Oslo. I kvalitetssikringen ble den forventede samfunnsnytten ved å bygge prosjektene nedjustert med 173 milliarder kroner. Prosjektene kan likevel ende opp med å bli realisert.
I denne artikkelserien ser Minerva nærmere på konsekvensene av befolkningsveksten i Oslo.
I den første saken i serien har vi vi belyst hvordan denne befolkningsveksten har ført til en stor økningen i byens netto gjeld per innbygger.
I denne artikkelen ser vi nærmere på samferdselsinvesteringene man har planer om å gjennomføre for å møte befolkningsveksten. I 2015 kom konsekvensutredningen Oslo-navet, som vurderer ulike konsepter for utbygging av ny samferdselsinfrastruktur i hovedstadsområdet.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her