DEBATT

Kinas forfølgelse av all tro synes å ha gått helt under radaren for norske myndigheter, skriver Johannes Morken etter statsminister Jonas Gahr Støres besøk til Kina. Bildet er fra 2010, da Støre var utenriksminister og Xi Jinping var visepresident.

Tragisk blindsone i møte med Kina

DEBATT: Hvorfor snakket ikke statsminister Jonas Gahr Støre om fengslede pastorer og stengte kirker, buddhistiske klostre og moskeer i møte med Kinas øverste ledere?

Publisert

Statsminister Jonas Gahr Støre er på slutten av sin tre dager lange reise til Kina. På saklisten har stått samarbeid og politisk kontakt for å ivareta norske interesser – og viktige globale spørsmål som klima og det grønne skiftet – og det akutte behovet for å få slutt på Russlands Kina-subsidierte krig mot Ukraina.

I møte med diktaturet 

Støre fortalte at han tok opp situasjonen for uigurene i Xinjiang, situasjonen i Tibet og menneskerettssituasjonen i Hong Kong i møte med president Xi Jinping. Det er bra.

Overgrepene i Xinjiang-provinsen og Kinas hardhendte forsøk på å utslette de hovedsakelig muslimske uigurenes religiøse og kulturelle identitet er grufulle. Ikke bare driver Kina en brutal forfølgelse av uigurene og andre minoriteter i Xinjiang-provinsen, av en rekke aktører kalt folkemord. Men Kina bruker også en rekke metoder for å spre desinformasjon og dermed også manipulere verdensopinionen om det som foregår.

Xi Jinping svarte at dette er indre kinesiske anliggender og holdt «en lang gjennomgang av Hongkongs historie», ifølge Støre. Kinas egne løfter da britene forlot Hongkong i 1997, bryr han seg ikke om. I diktatorens verdensbilde finnes ikke universelle menneskerettigheter, og minoritetene skal tvinges til å bli «kinesiske». Men grove brudd på deres rettigheter er ikke indre anliggender.

Støre sier at han er tvilende til at Norge får en ny menneskerettsdialog, slik vi en periode hadde med Kina. Det er mulig. Mektige Xi Jinping vil aldri i verden vende tilbake til dialog, slik noen av hans forgjengere ønsket. Xi har tvert imot fått grunnlovsfestet sine egne tanker og har fjernet alle hindringer for selv å kunne sitte som Kinas leder på livstid. I Xi Jinpings diktatur finnes ingen plass til tro som ikke kontrolleres av ham selv.

Hvor respektfull? 

Da utenriksminister Espen Barth Eide besøkte Kina i februar, snakket han om «en respektfull dialog» om menneskerettigheter. Og i spørsmålet om hvor grensen for respekt går, er vi ikke engang kommet til en altfor lite påaktet side ved Xis politikk – den hardhendte undertrykkelsen av all religion.

I åtte år har Xi Jinping systematisk iverksatt en politikk for å gjøre alle religioner «kinesiske». Dette handler utelukkende om Xis krav om politisk kontroll over religion. Trossamfunn skal avkreves støtte til Kinas kommunistparti. I motsatt fall er det kroken på døra for både moskeer, templer og kirker.

Bare trossamfunn som lar seg registrere og innordne under kommunistpartiet, er i dag lovlige. Den registrerte, protestantiske Tre selv-kirken vet hva Partiets kontroll betyr. Tusenvis av kors er revet ned og erstattet med kinesiske flagg. Det er påbud om at prestene skal formidle Xi Jinpings tanker. Flere prester er fengslet. Moskeer er stengt.

Uregistrerte protestantiske kirker settes på valg mellom å bli med i den registrerte og kontrollerte Tre selv-kirken, eller å bli stengt. Mange slike kirker er stengt. Pastorer er arrestert, flere er dømt til lange fengselsstraffer.

Ministerens fengslede navnebror 

Siden desember 2018 har Chengdu-pastor Wang Yi sittet fengslet – siden andre juledag 2019 med en dom på ni år. Han er dømt for angivelig å ha oppfordret til å undergrave staten. Det er en meget alvorlig anklage som ofte rettes mot menneskerettsaktivister og andre som fengsles for kritikk av det kinesiske regimet.

Det finnes ingen spor av at Barth Eide snakket med utenriksminister Wang Yi om skjebnen til den fengslede Wang Yi. Støre gjorde det heller ikke, skal vi holde oss til den temalisten statsministeren selv har opplyst om.

Det pastor Wang Yi gjorde, var å ta opp menneskerettigheter i Kina på bred front og protestere mot forfølgelsen av uregistrerte kirker. Stengingen av uregistrerte kirker skjøt fart i månedene før Wang Yi selv ble arrestert og hans kirke, Early Rain i Chengdu, ble stengt like før jul i 2018. Den modige pastoren slo fast at han respekterte myndighetene, men at han ville protestere mot deres ugjerninger. «Kina har gått til krig mot troen, men de klarer ikke vinne over menneskets sjel», erklærte Wang Yi mens han forberedte seg på det han ventet ville komme.

I snart seks år har han vært buret inne i et fengsel i Chengdu, mens vår utenriksminister altså fører «en respektfull dialog» med fangens navnebror.

Bryter avtale 

Katolske undergrunnsprester tiltales, dømmes og forsvinner. I april ble en katolsk biskop i den registrerte kirken innsatt uten avtale med Vatikanet, på tross av avtalen om at biskoper skal godkjennes av Vatikanet.

På samme måte som med uigurene i Xinjiang, har myndighetene forsterket både undertrykkelsen av og overvåkningen av tibetanske buddhister. Flere tibetansk-buddhistiske ledere er fengslet. Alt handler om kinesisk kontroll over Tibet og derfor også kontroll med folkets identitet. Forfølgelsen av den filosofiske bevegelsen Falun Gong fortsetter.

Det er som nevnt godt at Støre hadde situasjonen i Tibet, Xinjiang og Hongkong på listen over saker som ble tatt opp og «der vi er uenige». Men Kinas forfølgelse av all tro synes å ha gått helt under radaren for norske myndigheter. Dette er ikke en gang en sak «der vi er uenige», for å sitere vår egen statsminister.

Jeg vet at mange kristne i Kina tenker at forfølgelse er en naturlig del av det å være kristen i Kina. Men det betyr ikke at forfølgelsen skal forbli i Norges blindsone i møte med diktaturet Kina. Blidsonen fortsetter også etter at Støre vender hjem fra tre dager i Beijing og Shanghai.

Powered by Labrador CMS