For å lese pluss-artikler må du være abonnent
Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud
MINERVAS JULEKALENDER
I den trettende luken i Minervas julekalender finner vi Årets kronikk, som ble skrevet av lærere ved Oslo katedralskole.
Kronikken som stod på trykk i Aftenposten 14. mai i år, hadde hele 37 medforfattere – alle sammen lærere ved Oslo katedralskole. I sin tekst gikk de i rette med rasismeanklager enkelte av deres kollegaer fra andre skoler var blitt møtt med som følge av sin undervisning.
Snikfilmede opptak fra en time ved en annen skole i Oslo ble spredt i sosiale medier med anklager om rasisme. Årsaken var at en novelle inneholdt «n-ordet», lest høyt i timen.
«Det gjør vondt å granske salgsplakater for afrikanere fra slavehandelen, lese religiøse tekster som fordømmer homofili og hevder kvinner er underlagt mannen, se Adolf Hitlers propagandavideoer eller forklare hva som skjedde i Rwanda i 1994. Elevene reagerer med sinne og forferdelse. Likevel, eller nettopp derfor, er dette svært viktige temaer å undervise om», skriver lærerne.
Det krever mot å undervise om sensitive tema, men det er helt nødvendig at det gjøres i skolen. På grunn av sosiale medier risikerer lærere i dag å bli hengt ut og misforstått. I verste fall kan det medføre at lærere legger bånd på seg og at undervisningen svekkes.
Kronikken var ikke bare god og nødvendig støtte til lærerkollegaene som trenger det, men gikk også til kjernen av hva som skal være meningsfull undervisning i dagens samfunn, og en betimelig kritikk fra de kanselleringstendenser vi har sett at sosiale medier kan utløse.
Årets kronikk ble skrevet av de 37 lærerne ved Oslo katedralskole.
Kristin Ask svarer følgende på vegne av gruppen med forfattere:
– Det er fint at kronikken vi skrev ennå leses og at samtalen fortsetter. Vi har satt pris på debatten i etterkant. De konstruktive motsvarene har gitt nye perspektiver og en forsterket tro på at vi må undervise i det som er vanskelig, men på en skånsom måte. Andre motstemmer har tolket vår ytring som et eksempel på majoritetens manglende forståelse ovenfor minoriteter. Dette er et narrativ vi ikke kjenner oss igjen i. Det er viktig at vi ytrer oss, selv om det alltid er en fare for å bli tolket i en retning som ikke samsvarer med intensjonen. Å bidra i samfunnsdebatten er særlig viktig for lærere som lever tett på endringene som skjer i samfunnet. Vi må leve som vi lærer: Å undervise om- og i tråd med demokratiske verdier. Vi skal både lære om ytringsfriheten, men også ytringsfrihetens grenser. Vi skal øve på å være uenige, uten å gå i skyttergravene. Denne delen av lærerjobben har vært underkommunisert. Derfor går æren for årets kronikk til alle de som gjør den viktige jobben i klasserom hver dag. Takk!
Følg med frem mot jul, hvor følgen de kåringer blir avslørt:
Årets statsråd – Kari Nessa Nordtun
Årets stortingsrepresentant – Peter Frølich
Årets partileder – Sylvi Listhaug
Årets hauk – Guri Melby
Årets USA-ekspert – Ingen
Årets rebell – Arkitekturopprøret
Årets bekjennelse – Mímir Kristjánsson
Årets Oslo-borger – Zhira Beck
Årets avsløring – Se og Hør
Årets monarkist – Dag-Inge Ulstein
Årets feminist – Camilla Stoltenberg
Årets kommentator – Roar Hagen
Årets kronikk – Lærere ved Oslo katedralskole
Årets podkast
Årets ildsjel
Årets comeback
Årets komet
Årets homofile koreanske medieprofil
Årets historierevisjonist
Årets debatt
Årets akademiker
Årets bok
Årets intellektuelle
Årets nordmann