KOMMENTAR

Sanna Sarromaa ble lei av vurderinger og vurderingssituasjoner som norsklærer.

Tilbake til rettferdige karakterer

Skill læring og vurdering, og gjeninnfør kunnskapsbaserte læreplaner med pensum – og vips, så er vi der.

Publisert Sist oppdatert

For cirka ett år siden deltok jeg i TV-programmet Debatten. Temaet var skole. En ung jente fortalte hvor utslitt hun var av å bli vurdert hele tiden. Hun var inne på noe vesentlig. Dagens skole består av en jungel av ulike vurderingssituasjoner, og elevene vet godt at de blir vurdert hele tiden, også når de egentlig skulle konsentrert seg om øving og læring.

Jeg også var på det tidspunktet utslitt av vurderinger og vurderingssituasjoner selv, men som lærer. Jeg jobbet på en ungdomsskole, underviste i flere fag og var kanskje aller mest lei og sliten av å være norsklærer. Det er knapt noen som liker norskfaget (ikke norsklærere engang) og det er absolutt ingen som har norsk som sitt yndlingsfag. 

Det forstår jeg godt. Læreplanen i norsk er en eneste stor søppelbøtte. Der putter man inn omtrent alt det som ikke passer inn i andre fag. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS