Skjermdump fra NRK.
Skam-feber i Kina
NRK-serien Skam er blitt superpopulær i Kina. Hvordan skjedde det? Minerva tar turen til kinesiske sosiale medier for å finne svaret.
Glem Børge Brendes tur til Beijing, glem normalisering av politiske og diplomatiske forbindelser mellom Norge og Kina, glem Innovasjon Norges promotering av vår vakre natur – NRK-programmet Skam er den fremste norske ambassadøren vi har i Kina.
«Noen venner av meg og jeg har allerede snakket om å reise til Norge», sier Hu Xinyu, en atten år gammel kinesisk jente som oppdaget Skam via jevnaldrende venner. Nå får hun ikke nok. «Det eneste problemet er at det er vanskelig å få visum til Norge, men vi vurderer om vi kan dra via Nederland», sier Hu til Minerva.
I likhet med mange andre kinesere har hun meldt seg inn i Skam-fangrupper på kinesiske sosiale medier og bruker fritiden på å diskutere forholdet mellom Even og Isak med stor entusiasme.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her