KULTUR
Plakatfoto: Ola Vatn og Markus Langen
Antirasistisk studiesirkel på Oslo Nye Teater
Når skuespillerne kaster ut deler av publikum fordi de har «feil» syn på rasisme, oppnår forestillingen «Rasisten» sitt definitive høydepunkt.
«Neger!» «Neger!» «Neger!» Tom Erik (spilt av Per Egil Aske) skriker ordet i ansiktet til Noa (Tani Dibasey). Gang etter gang. Høyere og høyere. Mer og mer insisterende. Mer og mer frådende. Publikum er stille. Helt stille. Jeg tror ingen av oss vet helt hvordan vi skal sitte. Eller hvilket ansiktsuttrykk vi skal ha. Det er ubehagelig. Jeg tror vi alle kjenner det på kroppen.
Scenen er et av klimaksene i forestillingen «Rasisten», skrevet av Even Torgan (som også har regien), Tine Skjold og Tani Dibasey, som hadde urpremiere på Oslo Nye Teater på onsdag.
Vi følger et team av skuespillere og regissør som først skal sette opp forestillingen Rasisten og deretter Ibsens Byggmester Solness. Konfliktene og rasismen innad i teamet blir stadig klarere utover i stykket. Og målet formuleres klart på scenen: Å vise fram hverdagsrasisme i Norge anno 2023, og å treffe publikum fysisk og emosjonelt. Rasisten vil pushe grensene for trygghet på scenen, og trygghet blant publikum. Og de lykkes.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her