KOMMENTAR
Fra skulpturomvisning på Økern i Oslo.
Niklas Lello
Derfor er det et prinsipielt problem å la Oslobiennalen fortsette
Prosjektet har bommet på de mest grunnleggende kravene vi bør stille til kunst på det offentliges regning.
En artikkelserie i Klassekampen denne uken avdekker at Oslobiennalen, som etter planen skal vare i fem år, gikk med et underskudd på 6 millioner kroner i sitt første driftsår. Totalt skal 42 millioner kroner være brukt på kunstbiennalen så langt, 27 av dem i 2019.
Her er det utvilsomt mye som har gått galt, både med planlegging, organisering og økonomistyring. Det burde ikke bare fremprovosere en debatt om de enkelte feiltrinnene som er begått, men en mer prinsipiell debatt om det offentlig finansierte kunstlivet:
Burde en offentlig etat (i dette tilfellet Kulturetaten i Oslo kommune) i det hele tatt arrangere en kunstbiennale? Og i så fall, må ikke prinsippet om armlengdes avstand mellom bevilgende myndighet og kunsten, som ligger til grunn for norsk kulturpolitikk generelt, gjelde også her? Hvilke konsekvenser får det om prosjektet mislykkes, eller pengene benyttes til feil formål?
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her