DEBATT

Skolen trenger lærebøker

DEBATT: Uten kvalitetssikrede lærebøker i alle fag må den enkelte lærer selv ta ansvar for å presentere fakta i undervisning om komplekse internasjonale stridsspørsmål.

Publisert

Lærere i en flerkulturell og flerreligiøs norsk skole skal være sterke faglig og sosialt, og ha sterk integritet for å håndtere internasjonale konflikter med uforenlige narrativ og sterke, berettigete følelser, uten å kunne søke støtte i fellesfaget historie og i kvalitetssikrede lærebøker.

Daværende kunnskapsminister Guri Melby (V) ville i 2021 erstatte faget historie som fellesfag på videregående med et mer samtidsorientert samfunnsfag. Sentrale norske politikere mener barn og unge ikke trenger faget historie for å orientere seg i konflikter mellom israelere og palestinere, krigen i Ukraina og andre krevende temaer i vår samtid.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) hevder regjeringen har bevilget store beløp til innkjøp av skolebøker. Forlagene hevder økonomisk kriserammede kommuner ikke bruker de øremerkede midlene til innkjøp av bøker.

Faget historie og kvalitetssikrede lærebøker i alle fag i skolen er viktige i sammenhenger som markeringen av ettårsdagen for terroraksjonen i Israel 7. oktober. Mange lærere føler seg usikre på grunnleggende fakta i den mange tiårige konflikten mellom israelere og palestinere. De trenger å kunne ta utgangspunkt i kvalitetssikrede lærebøker i historie og samfunnsfag, når de lager undervisningsopplegg for sine elever. Lærere trenger å føle at de har støtte ved undervisning i sensitive tema fra kollektivet av lærere og skoleledere ved skolen, som i fellesskap har valgt lærebøker for egen skole.

I en global og digital verden har skolesamfunnet og lærerne samme utfordring som massemediene har. Hvem skal være redaktører som garanterer for sikker og sann kunnskap? Hvem garanterer mot falske nyheter, ugyldig og manipulert informasjon? BBC, NRK og andre statskanaler er garantister for nyheter befolkningen kan stole på. Både riksaviser og lokalaviser har bygget opp troverdighet som redaktører for gyldig informasjon og kunnskap.

I skolen har faglig og språklig kvalitetssikrede lærebøker tidligere hatt et tilsvarende redaktøransvar i lærernes, elevenes og skolens informasjonsverden. All kunnskap og informasjon som er tilgjengelig på digitale læringsplattformer og alt som er tilgjengelig av informasjon på internett, kan ikke erstatte lærebøker som redaktør for gyldig kunnskap.

Algoritmer i sosiale medier, Instagram og TikTok er i ferd med å rive i stykker demokratiet og limet i samfunnet og i fellesskapene blant jevnaldrende barn og unge. Instagram og TikTok erobrer definisjonsmakten om hva som er sant og usant.

Uten kvalitetssikrede lærebøker i alle fag må den enkelte lærer selv ta ansvar for å presentere fakta i undervisning om konflikten i Midtøsten og andre komplekse internasjonale stridsspørsmål.

Politikerne bør gjeninnføre skoleboknemndene, som ble avviklet i år 2000. Nemndene bestod av lærere og andre utvalgte fagpersoner, og sikret språklig og faglig tilpassede og kvalitetssikrede lærebøker i skolen. Skolen trenger lærebøker.

Powered by Labrador CMS