Pixabay
Nokia: Not connecting people
Når personer ikke tør snakke åpent og ærlig om utfordringer, og man lar være å møte fremtiden fordi alt går så bra nå, kan det fort gå dårlig. Nokias fall bør gi lærdommer til både næringsliv og politikk.
Mellom 1998 og 2012 var Nokia verdens største leverandør av mobiltelefoner. Etter en drastisk nedtur er selskapet i dag nede i en brøkdel av dette. Ferske bøker og akademisk forskning gir ny innsikt i hvorfor.
Min første mobiltelefon var en Nokia 6110, som stort sett var egnet til å spille «Snake» og tekstmeldinger. På den tiden var «Nokia» i mange grupper nærmest synonymt med «mobiltelefon». Det var vanskelig å se for seg at noe annet selskap skulle få en så dominerende posisjon.
I 2004 oppnådde selskapet en markedsandel på over en tredjedel, og satte som mål å komme opp i 40 prosent. Nokia hadde omtrent halve smarttelefonmarkedet i 2007. Apples iPhone nådde knapt 5 prosent markedsandel. Seks år senere, i 2013, hadde Nokia knappe tre prosent av markedsandelen innenfor smarttelefoner. Hva gikk galt – og hva kan vi eventuelt lære i ettertid av selskapets nedtur?
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her