Journalistikk knyttet til mat, moter og forbruk er veldig svak og lite profesjonell, hevder professor Runar Døving.

Er motejournalistikk i det hele tatt journalistikk?

– Det er på nivå med sportsjournalistikk. Man heier på et eller annet, sier professor Runar Døving ved Høgskolen i Kristiania.

Publisert

Professor Runar Døving er sosialantropolog. Han har jobbet med forbruk på SIFO, Statens institutt for forbrukerforskning, og underviser nå i forbrukersosiologi på Høgskolen i Kristiania. 

Sild er den nye trenden, sa Døving til norske journalister for 25 år siden. Han opplyste dem ikke om at det var han selv som sto bak trenden (eller det han selv ville skulle bli en trend), men han tenkte heller ikke at han løy, ettersom han var ganske mye i mediene den gangen, litt som dagens influensere. Det kunne ha blitt en selvoppfyllende profeti, sier Døving. Det gjorde ikke det. Sild er fortsatt ikke blitt trendy. 

Døving slår et slag for sild nå også, og forteller hvordan norsk sild sendes ut av landet og hvordan sild blir sett på som delikatesse mange andre steder, men ikke i Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS