Gillette
Gillette-reklamen: Det største problemet er budskapet som gis til gutter og unge menn
Stadig får de høre at de bærer i seg noe destruktivt og farlig – en defekt som må rettes opp.
Gillettes siste reklamefilm har fått stor oppmerksomhet. Over 27 millioner mennesker har sett videoen, som både provoserer og begeistrer: At den har 730 tusen «likes» og 1,3 millioner «dislikes» på Youtube, sier noe om hvordan den er blitt mottatt.
Internett og Youtube renner over av sinte kommentarer fra menn som kaster sine barberhøvler i protest, mens feminister hyller reklamen for sitt oppgjør med «toxic masculinity».
Reklamen er den siste i en lang rekke dydsposerende reklamer, der produktet som reklameres for kun er en rekvisitt i et budskap om sosial rettferdighet.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her