NRK kritiseres for klikkjakt og manglende åpenhet: – Ønsker ikke å kommentere

Samarbeidet med Sophie Elise Isachsen er symptomatisk for en kanal som tenker likt som kommersielle kanaler, mener Hilde Halvorsrød, som lurer på om NRK prøver å tie ihjel kritikere. Kanalens svar: Ingen kommentar.

Publisert Sist oppdatert

Hilde Halvorsrød, fagredaktør og kritiker for Scenekunst.no, ba i forrige uke om «full åpenhet» rundt NRKs måling av hvordan sakene når «bredt ut».

Bakgrunnen var at NRKs allerede i utgangspunktet omdiskuterte podkastsamarbeid med Sophie Elise Isachsen ble aktualisert med bildet av posen med hvitt i. NRK selv uttalte at det var viktig å nå ut til dem som ikke ellers leser og lytter til NRK: «Sophie Elise er en viktig stemme for mange, og vi lager denne podkasten for å nå et publikum NRK tradisjonelt kanskje ikke treffer like godt som annet innhold.»

Halvorsrød kritiserer NRK for å oppføre seg akkurat som de kommersielle og tabloide medieplattformene, ved å tufte redaksjonelle valg på klikkhensyn – selv om NRK ikke bare har et tydelig samfunnsansvar, men også er et mediehus som faktisk ikke er avhengig av klikk.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS