NYHET
Arkitektenes visualisering av Fornebuporten stasjon på Fornebubanen.
Illustrasjon: Zaha Hadid Architects og A_Lab
Vanstyre i samferdselspolitikken må få konsekvenser
Metro til Fornebu bygger på et beslutningsgrunnlag som er fullstendig absurd. Byggingen av banen bør avbrytes i sin helhet før mer av innbyggernes penger kastes ned i et sort hull.
I forrige uke annonserte prosjektgruppen for Fornebubanen den siste i en lang rekke kostnadsoverskridelser for bygging av ny metro til Fornebu.
«Kostnadsrammen (P85), som er forventet kostnad med usikkerhetstillegg, er beregnet til 23,2 milliarder 2018-kroner. Dette er 4,7 milliarder kroner mer enn vedtatt kostnadsramme (P85) på 18,5 milliarder kroner fra 2019», opplyser Fornebubanen i en pressemelding.
Kostnadsøkningen er verdt å sette i en større kontekst. Strekningen Fornebubanen skal dekke er ikke lenger enn 8 kilometer, med den nye kostnadsanslaget for byggingen vil banen dermed bli oppført til en meterpris på 2,9 millioner (2018) kroner. Denne prisen forutsetter dog at det ikke vil komme ytterligere kostnadsoverskridelser, men det kan vi fullt ut forvente at det vil bli. Det nye og kvalitetssikrede anslaget inkluderer bare «lønns- og prisstigning til og med 2021, men ikke fremtidig lønns- og prisstigning» for prosjektperioden som nå forventes å vedvare til 2029.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her