KOMMENTAR
Markedsuro medførte ekstraordinært store tap på Statkrafts markedsaktiviteter i siste kvartal i fjor
Photo: Erik Thallaug / Statkraft
Da strømkrisen traff Norge, tapte Statkraft 10 milliarder kroner på markedsaktiviteter
Statkrafts rapporteringsrutiner gjør det vanskelig å bli klok på hvor pengene blir av. Det er på tide at politikere som stiller spørsmål ved selskapets markedsaktiviteter, får bedre svar om hvilke formål disse aktivitetene tjener.
Gjennom flere saker har Minerva belyst hvordan flere offentlige kraftselskaper har tapt store beløp på finansiell handel.
I Bergen kommune, som er medeier i kraftselskapet Eviny, har det også blitt en debatt om hvorvidt denne virksomheten er hensiktsmessig: I andre kvartal i år ble klart at selskapet i andre kvartal måtte realisere et tap på over 500 millioner kroner på prissikring, og at selskapet har ytterligere 2,5 milliarder kroner i urealisert tap på sine prissikringskontrakter.
Eviny har måtte tåle kritikk for disse tapene, men selskapet fortjener også skryt for å praktisere stor åpenhet om den finansielle strategien, og hva denne fører med seg på godt og ondt. Av Evinys regnskaper kan man nemlig enkelt lese frem til hva slags finansielle instrumenter selskapet har handlet, hvor store volumer det er handlet for, og hva dette har ført til av henholdsvis realiserte og urealiserte tap så langt.
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her